אסתטיק - aesthetic
קרדיט תמונה FREEPIK

אחת הסיבות העיקריות להיווצרות פיגמנטציה הינה חשיפה לקרני השמש, כלומר לקרינת UV, דבר המוביל לייצור מוגבר של מלנין האחראי על שינוי בצבע העור. בנוסף לכך, ישנם עוד גורמים העומדים מאחורי פיגמנטציה ובהם שינויים הורמונליים (הריון, גיל המעבר, שימוש באמצעי מניעה הורמונליים), מצבים של סטרס, ועקב מחלת דלקתיות של העור כמו אקנה. בכל מקרה, החורף הוא זמן טוב לטפל בכתמים, שכן בימים אלו החשיפה לשמש נמוכה וניתן להגיע לתוצאות טובות בתנאים יותר מבוקרים.

התאמה של שגרת הטיפול לכתמים

ראשית, יש להבין כי פיגמנטציה מצריכה טיפול עקבי לאורך השנה כולה, לא רק בחורף שבו את יותר מוגנת מקרינת השמש. למעשה, יש להתאים שגרת טיפול המלווה אותך גם בבית וגם בחוץ. בנוסף, יש להבין שהטיפול בפיגמנטציה שנוצרה בגלל חשיפה לשמש מביא בדרך כלל לתוצאות יותר טובות בהשוואה לכתמים שמקורם בשינויים הורמונליים. במקרה הזה, הדבר הראשון שחשוב ליישם הוא שימוש במסנני הגנה (קרם הגנה לפנים בחורף) ברמה של 30SPF לפחות, כדי למנוע הופעת כתמים בעתיד (אגב, גם אם הם נוצרו כתוצאה משינויים הורמונליים).

בנוסף, כדאי ששגרת הטיפוח תכלול שימוש קבוע בתכשירים שנועדו להבהיר את הכתמים ולהפחית את הייצור המחודש שלהם. לצד תכשירים אלו, ישנם תכשירי ניקוי ופילינג עם חומצות הסייעות בהבהרה וחידוש, כגון חומצה פיטית, גליקולית, לקטית ועוד, המסייעות בהסרת תאי עור ספוגים במלנין. תכשירים אלו מעכבים הפרשה של מלנין, מחדשים את העור ותורמים לקבלת גוון יותר אחיד וחלק.

כמו כן, אפשר להשתמש בתכשירים המיועדים לטפל בכתמים וגווני עור בלתי אחידים, עם מרכיבים שמדכאים מלנין ומבהירים את העור. יש לציין כי מרבית התכשירים האלו מותרים לשימוש רק בחורף (וזוהי סיבה חשובה שבגללה החורף הוא זמן מצוין לטיפול). עם זאת, כיום קיימים גם מעכבי מלנין שאפשר להשתמש בהם לכל אורך השנה ואף בעת הריון.

עוד מרכיב שיכול להועיל הינו ויטמין C שהינו נוגד חמצון התורם לחוסנו של העור ולהבהרתו. יש לבחור סרום ויטמין C או תכשיר אחר שבו המרכיב הפעיל אינו מתחמצן בקלות, ובעל יכולת חדירה לשכבות העור העמוקות. מעבר לכך, כדאי להתייעץ עם קוסמטיקאית לגבי טיפול משולב הכולל למשל קרם לחות, סרום לפנים, פילינג לפנים ועוד, בין אם הטיפול מבוצע במכון או באופן עצמאי בבית. יש לציין כי במקרים מסוימים טיפול פנים בלייזר או במכשור חשמלי ייעודי יכול גם כן להועיל.