אסתטיק - aesthetic

תסמונת העין היבשה היא תופעה שכיחה יחסית הגורמת לתסמינים שונים כמו תחושת צריבה ויובש בעיניים, תחושה של גרגרי חול בעין, גרד, רגישות לאור ועוד. התסמונת נגרמת לרוב מבעיית ייצור של הדמעות, ממנח לא תקין של העפעפיים, משימוש מוגבר במזגנים, מדלקת כרונית בעפעפיים וכתוצאה מגיל, שינויים הורמונליים וגנטיקה.

כיום, התסמונת נפוצה יותר בגלל המעבר לסביבת עבודה ממוחשבת והצפייה הממושכת במסכי המחשב, הסמארטפון והטלוויזיה. גורמי הסיכון העיקריים לעיניים יבשות הם גיל מבוגר, מין (נשים בגיל המעבר סובלות יותר מהתופעה), סוכרת, מחלות עפעפיים (בעיקר דלקת מסוג בלפריטיס), עבודה בסביבה יבשה ו/או ממוזגת, עבודה ממושכת מול מסך המחשב, עישון, שימוש רב בעדשות מגע וחשיפה ממושכת לקרינת השמש ולאבק.

מה התסמינים המרכזיים של עיניים יבשות?

לתסמונת העיניים היבשות יש לא מעט תסמינים מוכרים, המרכזיים שבהם הם:

כדאי לדעת כי התסמינים לרוב מופיעים בשתי העיניים, ולא רק בעין אחת. במצבים מסוימים היובש בעין נובע מהדמעות, מאחר והגוף מנסה לפצות על היובש בעיניים בעזרת הדמעות וכתגובה לתחושת הגירוי הקיימת. חשוב לטפל בזמן בעיניים היבשות אחרת מסתכנים בפגיעה ברקמה ובקרנית העין, ובפגיעה בלתי הפיכה בראייה.

אבחון מקצועי של תסמונת העין היבשה

על מנת להתאים טיפול מיטבי בעיניים יבשות יש לעבור אבחון על ידי רופא מומחה. רופא עיניים מקצועי מבצע בדיקה חיצונית ולא פולשנית של פני העין כדי לבדוק האם קיימת דלקת או בעיה אחרת הקשורה לעפעפיים. במהלך הבדיקה משתמשים בטיפות עיניים מיוחדות כדי לאבחן האם יש בעיה כלשהי בלחמית או בקרנית עקב היובש בעיניים. בהתאם לצורך, רופא העיניים יבצע בדיקה פשוטה הנקראת מבחן שרימר כדי להעריך את כמות הדמעות שנוצרת בעין.

מה הטיפול המומלץ לעיניים יבשות?

לאחר אבחון הגורמים לעיניים היבשות הרופא ימליץ במקרים הקלים של הבעיה להשתמש בתכשיר תחליפי דמעות שאינו מכיל חומרים משמרים. בנוסף, רופא עיניים ינחה את המטופל על טיפול מניעתי הכולל בדרך כלל שתייה מרובה, בעיקר מים, הימנעות מהרכבת עדשות מגע, מנוחה לעיניים ממסכים והימנעות מסביבות יבשות.

במקרים החמורים יותר של עיניים יבשות, המטופל עלול לסבול מאי נוחות משמעותית וגם מראייה מטושטשת. לכן, הרופא המומחה ימליץ על טיפול באמצעות טיפות עיניים מתקדמות, כדוגמת טיפות העיניים של בפנטן שנועדו לשיפור הלחות בעיניים, להקלה ולטיפול בבעיית עיניים יבשות. בנוסף, הוא יכול להמליץ על משחה ייעודית לשמירה על לחות בעין, תרופות נוגדות דלקת, עדשות מגע מיוחדות והתקן סיליקון לסגירת מעבר הדמעות.

טיפים להימנעות מעיניים יבשות